با تلاش ۲۵۱ آزمایشگاه به رونق حوزه کشاورزی و محیط‌زیست کمک شد

آزمایشگاه‌ها به بازیگران مهمی در صنایع مختلف بدل شده‌اند و نقش مهمی در توسعه علمی و فناورانه کشور دارند.



به گزارش خبرنگار مجله خبری؛ تجهیزات، دستگاه‌ها و خدماتی که به افزایش کیفیت محصولات تولیدی کمک می‌کنند و به روند توسعه یافتگی کشور شتاب می دهند. این دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلفی به کار گرفته شده و زمینه گسترش فناورانه این عرصه ها را فراهم کرده‌اند. حوزه‌هایی چون «زیست فناوری»، «گیاهان دارویی»، «سلول‌های بنیادی»، «کشاورزی و محیط زیست»، «فضایی»، «حمل و نقل پیشرفته» و «علوم و فناوری های شناختی».

کشاورزی و محیط‌زیست به عنوان یکی از این حوزه‌ها، طی چند سال اخیر با به اشتراک‌گذاری بیش از 5 هزار و 900 دستگاه آزمایشگاهی و با تلاش 251 مجموعه، به سرعت در حال توسعه یافتن و تکمیل زنجیره ارزش خود است.

صنایع مهم و راهبردی که به شکل مستقیم در تداوم نسل و ادامه حیات بشر و طبیعت نقش دارند و توسعه ابزارها و فناوری‌ها در این حوزه به یکی از اولویت‌های ملی در همه کشورها بدل شده است. در واقع یکی از لازمه‌های ارتقای سلامت جامعه، تولید فرآورده‌های غذایی سالم و عاری از آلاینده‌های زیست محیطی است. با توجه به این‌که تامین و ارتقای سلامت غذا، یکی از اولویت‌های معاونت علمی و فناوری است از به اشتراک‌گذاری تجهیزات آزمایشگاهی در این حوزه حمایت می کند.

در همین راستا هم دستگاه‌هایی چون «انکوباتور جوجه کشی»، «ایستگاه کاری واکنش زنجیره ای پلیمراز»، «حمام کنترل دما گردشی گرمایشی/سرمایشی»، «دستگاه آزمون سایش دورانی»، «دستگاه آزمون مقاومت فشاری تک محوره»، «دستگاه آشکارساز گرد و خاک»، «دستگاه استخراج گر گاز»، «دستگاه اندازه گیر نقطه انجماد»، «دستگاه اندازه‌گیر هدایت، دما و عمق»، «دستگاه اندازه‌گیری مقاومت زمین»، «دستگاه اندازه گیری میزان تقاضای شیمیایی اکسیژن» و غیره به اشتراک گذاشته شده است تا پژوهشگران و صنعتگران با دسترسی به این تجهیزات بتوانند اقدامات پژوهشی خود را توسعه دهند و دستاوردهای قابل اتکا و مطمئنی داشته باشند.

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با حمایت و ترغیب مجموعه‎‌های آزمایشگاهی، پژوهشی و آموزشی به اشتراک گذاشتن تجهیزاتشان تلاش می کند تا به توسعه علمی و فناورانه کشور کمک کند

انتهای پیام/


آیا این خبر مفید بود؟

0

0


نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف






پست های مرتبط