جامعه نیازمند نقد اما با شرایط و آداب اسلامی است

نماینده ولی فقیه در لرستان وامام جمعه خرم آباد گفت: جامعه نیازمند نقد است، اما با شرایط و آداب اسلامی، در جامعه اسلامی افراد و اشخاص هم باید انتقاد پذیر باشند.



به گزارش خبرگزاری مجله خبری از لرستان ؛ حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی لرستان در خطبه های این هفت ه نماز جمعه خرم آباد با اشاره به آیه ۴۴ سوره اعراف «وَنَادَىٰ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابَ النَّارِ أَنْ قَدْ وَجَدْنَا مَا وَعَدَنَا رَبُّنَا حَقًّا فَهَلْ وَجَدْتُمْ مَا وَعَدَ رَبُّکُمْ حَقًّا ۖ قَالُوا نَعَمْ ۚ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَیْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِینَ» و با سفارش همگان به رعایت تقوای الهی، خویشتن داری، کسب توشه تقوا برای رستگاری و موفقیت در دنیا و آخرت اظهار کرد: توشه ای که بتواند انیس و مونس ما در عالم برزخ و آخرت باشد، ایمان و عمل صالح است ایمان و عمل صالح توشه ای است که انیس و مونس صالحین، صدیقین و مومنین در این سفر طولانی است.

او با اشاره به سخنان مومنان بهشتی با مجرمان و گناهکاران جهنمی ، افزود: در آیه ۴۴ سوره اعراف «وَنَادَىٰ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابَ النَّارِ أَنْ قَدْ وَجَدْنَا مَا وَعَدَنَا رَبُّنَا حَقًّا فَهَلْ وَجَدْتُمْ مَا وَعَدَ رَبُّکُمْ حَقًّا ۖ قَالُوا نَعَمْ ۚ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَیْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِینَ»، مومنان بهشتی با گناهکاران جهنمی از محل خود با یکدیگر سخن می گویند، مومنان بهشتی، گناهکاران جهنمی را صدا می زنند که آنچه که پروردگار ما به ما وعده داده بود، آنها را حق یافتیم و به آنها رسیدیم، وعده ای که خداوند به ما داده بود که ایمان و عمل صالح پاداشش بهشت و نعمت های بهشتی است، ما به آنها رسیدیم.

حجت الاسلام شاهرخی تصریح کرد: از جهنمی ها می پرسند که آنچه خداوند وعده داده بود به مجرمان و گناهکاران جهنمی که جهنم در انتظار آنها است، آیا شما هم به آن وعده خداوند رسیدید؟ ادامه داد: آنها می گویند بله ما هم گرفتار جهنم شدیم.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه ممکن است سوال شود که مومنین بهشتی در بهشت هستند، گناهکاران، مشرکان و کافران هم در جهنم هستند، این چه سوال و جوابی است؟ ادامه داد: جهنمی ها از حال خودشان خبر دارند از حال اهل بهشت نیز خبر دارند، اهل بهشت نیز از حال جهنمی ها خبر دارند، این چه سوالی است که اهل بهشت از اهل جهنم می پرسند؟

حجت الاسلام شاهرخی گفت: پاسخ این پرسش این است که انسان های دنیا پرست در دنیا که بودند، مومنین را سرزنش می کردند، می گفتند ببینید خانه ما، وسیله نقلیه ما، اشرافی گری ما، ما چه چیزهایی داریم و شما چه چیزهایی در دنیا دارید، شما با کاستی ها سر در گریبان هستید و ما همه امکانات مادی در اختیارمان است، دنیا پرست ها مومنین را در دنیا سرزنش می کردند اکنون باید مجازات و کیفر آن سرزنش را در آخرت ببینند و مجازات آن سرزنش این است که مومنین بهشتی آنها را سرزنش و ملامت کنند و بگویند آنچه که خدا به ما وعده داده بود به آن رسیدیم، آیا شما هم به آن وعده هایی که خدا در قرآن و کتاب های آسمانیش وعده داده بود، درک کردید؟ آنها می گویند بله درک کردیم و گرفتار شدیم.

او بیان کرد : در این بین کسی صدا می زند که لعنت خدا بر ظالمین و ستمگران باد، در قرآن نیامده که این موذن و اعلام کننده چه کسی است، اما در تفاسیر و روایات آمده که آن موذن امام علی(ع) است، چون آن حضرت بود که از سوی حضرت پیامبر اسلام (ص) بعد از هجرت به مدینه ماموریت پیدا کرد که به مکه برود و در آنجا برائت و بیزاری خدا و رسول خدا را از مشرکین را اعلام کند.

نماینده ولی فقیه در لرستان عنوان کرد: ظالمین چه کسانی هستند؟ «الَّذِینَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ وَیَبْغُونَهَا عِوَجًا وَهُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ کَافِرُونَ» سوره هود/۱۹. کسانی هستند که مانع مسیر مستقیم الهی شدند، ستمگران کسانی هستند که مردم را از راه مستقیم خدا بازداشتند، با تبلیغات مسموم و زهرآگین خودشان مردم را در اعتقادات دینی و اسلامی به شک انداختند، ایجاد شک و شبهه کردند، صراط مستقیم الهی را کج و غیر مستقیم نشان دادند، به جای اینکه به مسیر الهی هدایت کنند، جلوی مسیر الهی را گرفتند و راه دیگری را نشان دادند.

حجت الاسلام شاهرخی افزود: اینها همانهایی هستند که منکر آخرت هستند، از این آیه استفاده می شود که همه انحرافات و مفاسد در مفهوم ظلم و ستم جمع می شود، ظالم مفهوم وسیعی دارد، تمام گناهکاران به خصوص گمراهانی که خود گمراه هستند و دیگران را به گمراهی می کشانند، ظلم و ظالم شامل این ها می شود.

او گفت: برخی گمراه هستند و برخی دیگر علاوه بر این که گمراه هستند دیگران را هم به گمراهی می کشانند و ظالمین در آیه شامل همه این ها هستند

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی تاکید کرد:جامعه نیازمند نقد است، اما با شرایط و آداب اسلامی، در جامعه اسلامی افراد و اشخاص هم باید انتقاد پذیر باشند، امام صادق (ع) می‌فرماید: هر کس مؤمنی را به واسطه گناهی که انجام داده است سرزنش کند، نخواهد مرد مگر اینکه خودش مرتکب آن گناه خواهد شد و او را سرزنش خواهند کرد.

امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه نقد و انتقاد خوب است اما با آداب و شرایط، خاطرنشان کرد: معمولاً افراد علاقه دارند که از آنها تعریف کنند، اما اگر از آنها انتقاد شود، ناراحت می‌شوند، این صفت خوبی نیست، هم کسی که از او انتقاد می‌شود باید انتقاد مطلوب را بپذیرد و هم انتقاد کننده باید شرایط و آداب اسلامی را در نقدش رعایت کند، از سرزنش، تحقیر، توهین، دروغ و تهمت باید دوری جست و آنچه که می‌تواند ما را به جامعه‌ای که در آن امر به معروف و نهی از منکر باشد، نقد و انتقاد منصفانه با آداب و شرایط اسلامی باشد، به دور از سرزنش، تحقیر، توهین، اهانت و غیبت باشد، توشه تقوا است، تقوا است که می‌تواند ما را به چنین جامعه ای برساند.

او افزود: امام صادق (ع) در اصول کافی، جلد دو، صفحه ۶۳۹ می‌فرماید:«أحَبُّ إخوانی إلَیَّ مَن أهدى إلَیَّ عُیوبی» محبوب ترین برادر من کسی است که عیوب من را به من هدیه کند، امیدواریم که با کسب تقوا و توشه الهی، ما به سمتی برویم که بر جامعه ما آداب و شرایط اسلامی حاکم باشد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه کشور و استان ما همچنان مبتلا به ویروس کرونا است و هر از چند گاهی ویروس‌های جهش یافته دیگری هم در سطح جهان گسترش پیدا می‌کند، عنوان کرد: با گسترش واکسیناسیون، شهرهای استان از وضعیت قرمز خارج و میزان مرگ و میر روزانه ما کاهش پیدا کرده است.

حجت الاسلام شاهرخی گفت: با لطف الهی و گسترش تزریق واکسن در بعضی روزها، مرگ و میری وجود ندارد.

او با بیان اینکه چه کسی است که ندادند این به دلیل گسترش واکسیناسیون است؟ ادامه داد: عقل، شرع، منطق و انصاف حکم می‌کند که واکسیناسیون با همراهی همه گسترش پیدا کند و در مرحله سوم آن نیز همراهی صورت گیرد، رعایت فاصله اجتماعی، اصول بهداشتی و استفاده از ماسک مورد دقت قرار گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان ادامه داد: خدا را هم شاکریم که نعمت باران و برف خود را بر کشور ما و به خصوص استان ما نازل کرد، خدا را بیشمار سپاسگزاریم که این نعمت الهی را بر کشور ما و استان ما ارزانی داشت و از ذات ربوبی درخواست می‌کنیم که همچنان نعمت باران و برف را بر سرزمین‌های ما نازل بفرماید.

حجت الاسلام شاهرخی با اشاره به ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) ، ادامه داد: خداوند متعال نعمت‌های زیادی را به رسول گرامی اسلام (ص) عطا فرمود اما دو نعمت از بقیه نعمت‌ها سرآمد هستند، یکی نعمت کتاب خدا یعنی قرآن و دوم عترت و اهل بیت است.

او با بیان اینکه این دو نعمت سرآمد همه نعمت‌هایی است که خداوند به رسول گرامی اسلام (ص) هدیه کرد ،گفت: خیر کثیر یا کوثری به نام حضرت فاطمه (س) را به نبی اکرم ارزانی داشت و عطا کرد و آن دو حقیقت، یعنی قرآن و عترت از طریق حضرت فاطمه (س) در این عالم جاری شد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان بیان کرد: همچنان با حضور امام دوازدهم این دو حقیقت در این عالم ساری و جاری است، امام عصر (عج) که به بقای او زمین و زمان باقی هستند و نور نبی اکرم (ص) را در عالم پرتو افشانی می‌کند از طریق این بانوی با عظمت است.

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه مقام این بانوی بزرگوار فراتر از درک و فهم ما است، تصریح کرد: آنچه که برای ما اهمیت فوق العاده دارد پیروی از گفتار و رفتار فردی، خانوادگی و اجتماعی این حضرت است، اقتدای به آن حضرت از سوی مردان و به خصوص بانوان و دختران ما سبب شرافت، عزت، سرافرازی دنیا و آخرت می‌شود.

او عنوان کرد: میلاد امام راحل عظیم الشأن همراه با سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) است، امامی که سرنوشت ایران اسلامی و جهان را دگرگون کرد و تاریخ جهان را متحول کرد، ایشان با قیامش عدالت خواهی را گسترش داد و پنجه در پنجه زورگویان عالم انداخت و آنها را به ذلت و زبونی وادار کرد، اسلام ناب را در یک کلام احیا کرد و به مسلمانان عزت و شکوه هدیه کرد، همه ما موظف هستیم که یاد و راه امام راحل، اهداف، آرمان‌ها و ارزش‌هایی که به ملت ما با لطف الهی هدیه کرد را پاس بداریم و در حاکمیت آنها تلاش کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه رئیس جمهوری به دعوت رئیس جمهور روسیه به این کشور سفر کردند ، ادامه داد: در این سفر موضوعات مهم و روابط دو جانبه و منطقه‌ای برای توسعه مناسبات در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، دفاعی و امنیتی و آخرین تحولات منطقه مورد گفتگو قرار گرفت.

حجت الاسلام شاهرخی اضافه کرد: انتظار می‌رود که مسئولان عالی رتبه کشور بتوانند با اجرایی کردن مصوبات این سفر، گام مهمی را در توسعه کشور از جهت صادرات محصولات کشور و واردات تکنولوژی و فن آورانه از آن کشور در راستای توسعه و رشد کشور بردارند.

او بیان کرد: همزمان با این امر نیز رزمایش سه کشور ایران، روسیه و چین در خلیج فارس و دریای عمان، برای دوستان ما امید بخش است و هشداری برای ناقضان قوانین بین المللی در دریا است تا بدانند جمهوری اسلامی در دفاع از منافع خود و بهره برداری از منافع دریایی مصمم است و در این جهت دارای مجله خبریمه و اهل اقدام در حفظ منافع خود است.

انتهای پیام


پست های مرتبط