اظهارنظر متفاوت منوچهر متکی به رابطه میدان و دیپلماسی

وزیر اسبق امور خارجه معتقد است که رابطه میدان و دیپلماسی در کنار یکدیگر و در یک سنگر قرار دارند.



به گزارش مجله خبری، به نقل از روابط عمومی مجله خبریمه افق؛ جدیدترین قسمت مجله خبریمه «نقش جهان»، با موضوع «رابطه انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت» با اجرای مهدی خانعلی زاده به رو آنتن شبکه افق رفت.

در مجله خبریمه شب گذشته پیرامون موضوع ذکر شده، گفت و گویی با منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه صورت گرفت.

روایت متکی از توجه جوامع بین الملل به ایران

منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه در ابتدای مجله خبریمه، به عدم وابستگی ایران به غرب و شرق اشاره کرد و گفت: پیش از آغاز انقلاب اسلامی، در جوامع بین‌الملل تنها به سخنرانی وزرای امور خارجه یا روسای جمهور کشور ایران توجه می کردند به این دلیل که حرف متفاوتی می‌زدیم و وابسته به شرق یا غرب نبودیم.

وی به روایت برخی از روسای کشورهای اسلامی، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: در دیدارهایی که با برخی از مسئولان کشورهای اسلامی داشتیم، به ما می‌گفتند که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اینکه بگوییم کشورمان اسلامی است، خجالت می‌کشیدیم.

متکی اضافه کرد: در سفری به کشور هند و صحبت با یک سنگتراش هندو، متوجه شدم که او شهید رجایی را به خوبی می‌شناسد اما شاید نخست وزیر وقت خودشان را نمی‌شناخت. این محبوبیت، نتیجه خودباوری انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) بود.

تغییر اندیشه فکری امام خمینی (ره) پس از انقلاب

وزیر اسبق امور خارجه تصریح کرد: اندیشه های فکری امام خمینی (ره) قبل و بعد از انقلاب تغییراتی داشت و ایشان پیش از انقلاب، تکلیف‌محور عمل می‌کردند اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عقیده داشتند که بایستی نتیجه کار هم مدنظر قرار گیرد؛ زیرا حکومت نباید بدون نتیجه باشد.

وی رمز ماندگاری انقلاب اسلامی، جهان‌شمول بودن و جهان‌شمول شدن آن دانست و گت: امام خمینی(ره) مبارزه های تئوریک خود را بر مبانی نظام سلطه حاکم آن دوران آغاز کرد و این جریان در ادامه مسیر توانست سربازان خود را در نسل‌های بعدی پیدا کند؛ همان افرادی که نهضت‌های آزادی‌بخش را شکل دادند.

متکی ادامه داد: از اوایل سال 1359 ایده ارتباط با نهضت‌های آزادی‌بخش در دنیا در بین نمایندگان مجلس وقت شکل گرفت که برای این حرکت نشست‌هایی برگزار شد و این ایده به خوبی مورد استقبال قرار گرفت و حتی سپاه هم در این زمینه احساس تکلیف می‌کرد.

وزیر اسبق امور خارجه اضافه کرد: در ابتدای این حرکت، برگزاری نشست‌ها، صرفا نمایشی بود؛ اما از زمان حضور شهید چمران و امام موسی صدر این حرکات شکل واقعی به خود گرفتند و نمونه این نهضت برای نخستین بار در لبنان، شکل عملی به خود گرفت.

قدرت میدان به روایت مرد دیپلماسی

وی اظهار کرد: آمریکایی‌ها زمانی با یک تلفن، حکومتی را عوض می‌کردند اما امروزه با لشکرهای متعدد، از هدف‌های تعیین شده عقب‌نشینی می‌کنند، اینکه یک ابرقدرت جهانی نتواند مجله خبریمه های پیش بینی شده خود را انجام دهد به این معناست که زمان فروپاشی آن فرا رسیده است.

متکی در رابطه با اظهار نظر محمدجواد ظریف در رابطه با رابطه میدان و دیپلماسی واکنش نشان داد و گفت: بعضی‌ افراد قصد دارند تا با جدا کردن میدان و دیپلماسی، سیگنال‌هایی به برخی کشورها ارسال کنند؛ اما همان خارجی‌ها هر دو این موارد را در کنار هم می‌بینند و حین مذاکرات هسته‌ای دانشمند هسته‌ای ما را ترور می‌کنند.

وزیر اسبق امور خارجه ایران، یادآور شد: همان قدرت میدان سبب می شود که بوش علیرغم میل شدید خود، پس از کشورگشایی های کشورهای همسایه ایران، هرگز نتواند به ایران حمله کند و میدان و دیپلماسی مکمل هم و با یکدیگر همسنگرند.

انتهای پیام/


پست های مرتبط