دولت و مجلس عقب ماندگی معیشتی بازنشستگان را جبران کنند

نماینده ولی‌فقیه در لرستان وامام جمعه خرم آباد گفت: دولت و مجلس در یک زمانبندی منطقی و معقول عقب ماندگی معیشتی بازنشستگان را جبران کنند.



به گزارش مجله خبری از لرستان ؛ حجت الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی در خطبه‌ های هفته نماز جمعه خرم آباد با اشاره به آیه ۲۹ سوره انعام«وَقَالُوا إِنْ هِیَ إِلَّا حَیَاتُنَا الدُّنْیَا وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِینَ» در ادامه خطبه های هفته گذشته در سوره انعام آیات ۲۹ و ۳۰ از زبان و سخنان مشرکین در این سوره مبارکه می فرماید که: کافران چنین گفتند که جز زندگی مادی، زندگی دیگری وجود ندارد و ما برانگیخته نمی شویم و روز رستاخیزی وجود ندارد و ما دوباره زنده نمی شویم ، اظهار کرد: در آیه ۳۰ سوره انعام خداوند می فرماید: «وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ وُقِفُوا عَلَىٰ رَبِّهِمْ ۚ قَالَ أَلَیْسَ هَٰذَا بِالْحَقِّ ۚ قَالُوا بَلَىٰ وَرَبِّنَا ۚ قَالَ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا کُنْتُمْ تَکْفُرُونَ»

او افزوود: اگر ببینید در آن زمانی که در برابر پروردگارشان بازداشت می شوند و متوقف می شوند و در آنجا ایستگاه سوال و جواب است خداوند به آنان می فرماید: آیا این روز رستاخیز حق نیست؟ پاسخ می دهند: آری قسم به پروردگارمان روز رستاخیزی هست خداوند به آنان پاسخ می دهد؛ پس بچشید این عذاب را به خاطر این که کفر می ورزیدید و منکر روز رستاخیز می شدید.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان تصریح کرد: در این آیه تعبیر به «قالوا» شده است؛ ممکن است که این مشرکان وقتی که در دنیا بودند منکر روز رستاخیز بودند یا وقتی از دنیا رفتند و به آخرت آمدند قرآن می فرماید: اگر دوباره به دنیا برگردند منکر روز رستاخیز می شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاهرخی خاطرنشان کرد: در قرآن از پنج نوع زندگی نام می برند: اول: همین دنیایی که در آن زندگی می کنیم

دوم: حیات برزخی است بین دنیا و آخرت هم یک زندگی است.

سوم: حیات معنوی که در سوره انفال آیه ۲۴ اشاره می کند: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ» هنگامی که خداوند و رسول خدا شما را فرا می خواند؛ اجابت کنید و بپذیرید چون حیات معنوی، هدایت و ارشاد شما در اطاعت از فرامین خداوند و رسول اکرم (ص) است.

چهارم حیات اجتماعی : سوره بقره آیه ۱۷۹ به آن اشاره کرده است:«وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاةٌ یَا أُولِی الْأَلْبَابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» قصاص و مجازات باعث می شود که اجتماع از آسیب ها محفوظ و مصون بماند؛ اجتماع از آسیب های اجتماعی به دور باشد

پنجم: حیات طیبه؛ که کسانی که دلی آرام و قلبی مطمئن دارند از این حیات طیبه برخوردارند.

امام جمعه خرم آباد بیان کرد: مشرکین ،مادی گرایان کسانی که همه توجه و همت شان به دنیاست فقط مشغول حیات دنیوی شده اند و توجهی به حیات اخروی، برزخی، اجتماعی و حیات طیبه ندارند و از آن ها غافل اند.

او تاکید کرد: در این آیه شریفه خداوند به پیامبر دلجویی می دهد که این لجاجت و عناد مشرکان در نفی آخرت و روز رستاخیز به ضرر خود مشرکان است و ضررش این است که خداوند آنها را متوقف می کند و در آن روز مشرکین روز رستاخیز را می بینند، شهود می کنند و اعتراف می کنند که دیگر سودی به حال آنها ندارد؛ قسم می خورند آری قسم به خداوند که روز رستاخیزی وجود دارد ولی این اعترافی است که دیگر سودی ندارد پس باید این عذاب را بکشید آن هم عذابی دائمی مستمر زیرا نفی شما درباره معاد و روز رستاخیز استمرار داشت پس عذاب شما هم مستمر است.

نماینده ولی فقیه در لرستان عنوان کرد: در هر حال دنیا و انگیزه های مادی جذاب است این جذابیت در نزد برخی آنقدر شدید است که او را به سمت انکار خدا و معاد می برد.

انجام واجبات و دوری از محرمات و گذشتن از خوشی های حرام، واجباتی مثل روزه گرفتن، نماز خواندن، خمس و زکات دادن این ها دل کندن از دنیا می خواهد و مشخص است که نقطه مقابل اینها دلبستن به دنیا است.

حضور در نماز جمعه و جماعت در روزهای گرم و روزهای سرد و یخبندان این با خوشی های دنیوی تا حدودی فاصله دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین شاهرخی افزود: در هر حال فریفته شدن و فریب دنیا مادی و جذبه های مادی و دل بستن به مادیات ولو انسان به حرام مرتکب بشود اینها انسان را به انکار مبدا و معاد می رساند؛ این جذبه های مادی به گونه ای است که حتی امام سجاد(ع) از آن به عنوان «اندیشه های فتنه انگیز» یاد می کند.

او عنوان کرد : گاهی فتنه اجتماعی است و گاهی فتنه در درون انسان بر می خیزید و همین فتنه درونی است که سبب فتنه های اجتماعی می شود؛ فتنه ۷۸ و ۸۸ از درون انسانهایی نشأت گرفت که از درون دچار فتنه گشتند.

امام جمعه خرم آباد گفت: مال فتنه انگیر دل بستن به پول، زندگی، تشریفات، به اطرافیان، جاه، مال و مقام اگر دل انسان به روی این امور باز شد از تقوا فاصله می گیرد اما اگر از زخارف دنیوی فاصله گرفت به تقوا نزدیک می شود و تقوا همان مراقبت از خود و اساس و پایه همه کارها است که هم هادی و هم‌مرشد است و ما را به التزام و پایبندی در اعتقاد و عمل به احکام الهی فرا می خواند.

او با اشاره به اینکه فریفته شدن مال دنیا در آن حد از آسیب و خطر برای انسان است که امام سجاد (ع) در دعای ۲۷ صحیفه سجادیه درباره رزمندگان اسلام دعا می کند و می فرمایند: «وَ أَنْسِهِمْ عِنْدَ لِقَائِهِمُ الْعَدُوَّ ذِکْرَ دُنْیَاهُمُ الْخَدَّاعَةِ الْغَرُورِ؛وَ امْحُ عَنْ قُلُوبِهِمْ خَطَرَاتِ الْمَالِ الْفَتُونِ وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ نَصْبَ أَعْیُنِهِمْ» خداوندا هنگام روبرو شدن رزمندگان با دشمن، دنیا فریبنده و گول زننده را فراموششان گردان.

وقتی که در مقابل دشمن می ایستند دنیای فریب دهنده و گول زننده را فراموش رزمندگان اسلام گردان و از دل و قلوبشان؛ اندیشه های مال و دارایی گمراه کننده را محو کن.

مال فتنه انگیز را از درونشان پاک بگردان و بهشت را در برابر چشمانشان قرار بده.

پس جذبه های دنیوی آنقدر تاثیر گذار است که امام سجاد وقتی که برای رزمندگان اسلام دعا می کند از خداوند می خواهد که رزمندگان اسلام را از این خطرات حفظ کند و این با تقوا به دست می آید.

او خاطر نشان کرد: گاهی در فضای مجازی آنقدر سخنان با ظلم مشاهده می کنیم که اگر قرار باشد افراد به این ها پاسخ بدهند باید روزانه دهها و صدها تکذیبیه صادر شود و این نشان دهنده این است چنین سخنانی با تقوا و عمل صالح فاصله دارد؛ خودم و همه شما نمازگزاران را به سخنانی که برخواسته از ثواب، حکمت و دانش باشد فرا می‌خوانم و این امر نیز با تقوای الهی میسر می‌شود.

حجت الاسلام شاهرخی با اشاره به مناسبت روز مباهله وقوع این روز در مدینه و در سال نهم هجری بوده است و روز بخشیدن انگشتر امام علی (ع) در حال رکوع نماز و روز نزول آیات سوره دهر گفت اینها نشانگر حقانیت رسول گرامی اسلام (ص) است و هم دلالت بر ولایت، امامت و حاکمیت امام علی (ع) و اولاد معصوم ایشان و همچنین بیانگر منزلت، شرافت، کرامت و عصمت ائمه معصوم (ع) است که جا دارد هر چه بیشتر در باب این سه مناسبت مهم هم سخنوران بگویند و هم اهل قلم بنویسند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به پنج مرداد و برگزاری اولین نماز جمعه به دستور امام راحل و امامت آیت الله طالقانی در سال ۵۸ ، ادامه داد: امروز در سراسر کشور قریب به ۹۰۰ نماز جمعه برگزار می‌شود، که در باب اهمیت نماز جمعه سوره جمعه نازل شده، روایات فراوانی در باب نماز جمعه داریم، همان طور تاکیداتی از سوی امامین انقلاب در باب اقامه نماز جمعه و شرکت در نماز جمعه داریم.

حجت الاسلام شاهرخی با تقدیر از ائمه جمعه سراسر کشور و استان لرستان که در چنین جایگاه مهمی انجام وظیفه می‌کنند ، یادآورشد: اولین امام جمعه مرکز استان حضرت آیت الله سید محمد نقی شاهرخی خرم آبادی و آیت الله سید کاظم حسینی میانجی بودند که در جوار رحمت الهی هستند درود خداوند متعال و رسول گرامی اسلام (ص) و ملائکه الهی بر این دو امام جمعه بزرگوار باشد و برای حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا میرعمادی که بیش از ۱۰ سال در این سنگر انجام وظیفه کردند سلامتی و توفیقات روز افزون درخواست می‌کنم.

او با اشاره به اینکه اعضای ستادهای نماز جمعه و مسئولان ستادهای نماز جمعه در سراسر کشور و استان لرستان در اقامه نماز جمعه نقش مفید و ارزشمندی دارند ،گفت: در طول سال‌های برقراری نماز جمعه خواهران و برادرانی بودند که در همه هفته‌ها و در طول سال در گرما و سرما نقش آفرینی کردند که جای تشکر و قدردانی دارد، زحمات زیادی را متحمل می‌شوند و مزد دنیوی هم ندارند و نمی‌خواهند، بخش‌های متنوعی در ستادهای نماز جمعه به عنوان کمیته پشتیبانی، کمیته فرهنگی، روابط عمومی، کمیته کودکان و نوجوانان، حفاظتی و امنیتی و… در هر دو بخش خواهران و برادران فعالیت می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به همکاری پایگاه‌های بسیج، سپاه و نیروی انتظامی در امر حفاظت و امور امنیتی نماز جمعه ، عنوان کرد: از رانندگان وسایل نقلیه که گاهی مزد آنها نیز به تأخیر می‌افتد، سازمان‌های دولتی و حضور آنها در طرح شمیم خدمت و… تشکر و قدردانی می‌کنم.

حجت الاسلام شاهرخی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت نماز جمعه از دیدگاه روایات و ائمه اطهار (ع) ، تصریح کرد: رسول گرامی اسلام (ص) در این رابطه می‌فرماید: سه کار است که اگر امت من ثواب و قدر آن را بدانند به سوی آن سه کار می‌شتابند و از یکدیگر سبقت می‌گیرند، یکی از آنها اذان گفتن، یکی دیگر شتاب به سوی شرکت در نماز جمعه و جماعت و دیگری حضور در صف اول نماز جمعه و جماعت است.

او با اشاره به پنج مرداد، پیروزی غرور آفرین رزمندگان اسلام در عملیات مرصاد ، تاکید کرد: جمهوری اسلامی قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت، اما خوی فزون طلبی صدام با حمایت آمریکا و منافقین نادان، جاهل و تبهکار موجب شد که دوباره به مرزهای ایران اسلامی حمله کنند و به قول خودشان تهران را تصاحب کنند، اما از سوی رزمندگان اسلام، ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و نیروهای مردمی و بسیج ضربه سهمگینی خوردند و توان نظامی منافقین نابود شد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان بیان کرد: باید از همه رزمندگان اسلام که در این عملیات مشارکت داشتند تشکر و قدردانی کنیم، ۷۰ نفر از شهدای عملیات مرصاد مربوط به استان لرستان بودند، مردانی که در آخرین عملیات جنگی برگی درخشان بر تاریخ مقاومت این استان افزودند.

حجت الاسلام شاهرخی با اشاره به روز تکریم خانواده و تکریم بازنشستگان ، گفت: بر اساس آیه ۲۱ سوره روم«وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ»؛ اساس خانواده بر پایه مودت و رحمت است، همیشه در خانواده یک نفر باید ایثار و فداکاری کند، مودت و دوستی در خانواده جنبه طرفینی دارد اما رحمت جنبه ایثار و فداکاری دارد، این ایثار و فداکاری گاهی باید از ناحیه مرد و گاهی از ناحیه زن باشد.

او بیان کرد: حاکمیت مودت، رحمت، وفق و مدارا، دوری از تندی و خشونت زبانی و رفتاری موجب آرامش و آسایش در محیط خانواده می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به روز تکریم بازنشستگان نیز گفت : چرخه حرکت یک کشور حاصل بهره گیری از دانش و تجربه و کار و تلاش کسانی است که دانش و تجربه خودشان را به نسل بعدی منتقل کردند و از آنها به عنوان بازنشسته یاد می‌شود، البته این انتقال دانش و تجربه از بازنشستگان به نسل بعدی حکایت از این دارد که بازنشستگان هم اکنون نیز در اداره کشور نقش آفرین هستند، تکریم و معیشت این قشر در حد و اندازه‌ای که عزت آنها محفوظ بماند باید تأمین شود، دولت و مجلس نیز در یک زمانبندی منطقی و معقول عقب ماندگی معیشتی بازنشستگان را جبران کنند، این قشر نیز شیوه‌ای برای درخواست‌های خود شیوه ای را انتخاب کنند که با کرامت آنها سازگار باشد و اسباب خوشحالی دشمنان ایران و منافقان را فراهم نکند.

انتهای پیام



پست های مرتبط